2014-11-25

Mézédes Napokat!

Közkívánatra megosztom Veletek az általam használt és kedvelt mézeskalács recepteket, szép sorban.

Elsőként annak a mézesnek a receptjét olvashatjátok, melyet díszekhez használok, mert nagyon szép formatartó. Ideális házikóhoz, de karácsony függeléknek is kiváló, ugyanakkor ízre is nagyon finom.




Ezt a receptet Vargáné Orbán Anikó honlapján olvastam és próbáltam ki pont egy évvel ezelőtt.
Sokszor olyan nehéz megsaccolni, hogy sok lesz vagy kevés, ha a receptben szereplő mennyiségeket használjuk, így lemértem Nektek a mennyiségeket. :)
Az alábbi anyagok felhasználásával kb. 80 db 3-4 cm-es figurát kapunk és súlyra 1 kg kisült mézesünk lesz. Ennek a mennyiségnek az átgyúrásához , szaggatásához és kisütéséhez nekem bő egy óra kell, így ezzel lehet kalkulálni nagyságrendileg, de előtte pár nappal mindenképpen érdemes előkészítenünk a tésztát.




hozzávalók:
500g finomliszt
100g méz
250g porcukor (ezt ne helyettesítsük kristálycukorral!)
62g vaj (persze margarinnal is lehet, én "vajpárti" vagyok, sokkal finomabb)
3db tojás
9g szódabikarbóna 
40g mézeskalács fűszer (ezt ízlés szerint, fahéj és egy kis kakaópor keveréke is tökéletes)

elkészítés:
1. A mézet egy lábasban lassú tűzön megolvasztjuk  a vajjal együtt és hagyjuk kihűlni
2. A lisztet átszitáljuk, hogy könnyű levegős legyen, majd a többi szárazanyagot is beleszitáljuk: a porcukrot, szódabikarbónát és a fűszereket. Szárazon összekeverjük.
3. A 3 tojást lazán felverjük és a lisztes részre öntjük ill. a kihűlt mézet is.
4. Kézzel jól összedolgozzuk
5. Pihentetjük hideg helyen legalább egy éjszakát, de akár több napig is várhat a sütésre egy műanyag zacsiban a hűtőben. A méz és a cukor tartósít és minél többet pihen a tészta, annál szebb lesz a végeredményünk.

sütés:
1. Lisztezett deszkán alaposan akár több részletben gyúrjuk át a tésztát. A hűtőből kivéve ez rögtön nem fog menni, mert ekkor nagyon kemény a méz miatt. Így célszerű akár több órával hamarabb szobahőmérsékleten felengedni.
Aranyszabály, hogy minél jobban átgyúrjuk a tésztát, annál simább szebb lesz a kisült tészta felülete.
2. Lisztes felületen kinyújtjuk 3-5 mm vastagra (én ezt a lisztet is szitálni szoktam a felületre, amin dolgozok) és kiszúróval szaggatjuk a mézeseket vagy kartonból kivágott sablonokat is használhatunk, amit késsel körbevágunk.
3. Sütőpapírral bélelt tepsin sütjük aranybarnára, 180 fokra előmelegített sütőben, ez vastagságtól és mérettől függően 5-8 perc is lehet. A szódabikarbóna miatt meg fognak nőni, így legyen bőven hely a figurák között, különben összenőnek.


extra tipp:
1. ha függődíszt készítünk sütés előtt kell a lyukat kiszúrni, ehhez én egy duci szívószál vastagságú  (folyékony szappanból kioperált) csövet használok, mert az kellően merev. 
Belisztezem a végét, így könnyen elengedi a tésztát, ha a csőbe beragadna egyszerűen kifújom.
2. sütés előtt, ha lekenjük egy ecsettel a tepsiben sorakozó tésztát tejszínnel, sokkal szebb és fényesebb végeredményt kapunk



Remélem tudtam Nektek kedvet csinálni a sütögetéshez, akár már ma be lehet gyúrni a tésztát, hogy pihenjen sütés előtt. 
Hamarosan jelentkezem puha mézeskalács recepttel és a díszítéshez egy-két tippel! :-)

Mézédes Napokat!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése