2015-02-02

Az eredeti Dobos torta



Nagyon izgatott voltam a napokban, mert eredeti dobos krémmel még nem készítettem tortát. 
Számtalan féle pudingos, aranykrémes, vajkrémes variációt lehet olvasni, de hát az eredeti az mégis csak az eredeti!




Kíváncsi voltam az ízére, mert eddig cukrászdában elsősorban a "dob" miatt választottam, maga a csokikrém nem volt az igazi. Itt most töredelmesen bevallom kislányként azt hittem a dobos torta a nevét arról kapta, hogy olyan kemény, amin akár dobolni is lehet. (tudjátok arra nyakba akasztós, dobos torta tetőhöz hasonló háromszögletű oldalszegélyű réz hangszerre gondolok, a nyolcvanas évek emlékeiből táplálkozva, de nem teszek be fotót azértse, pedig most a google-ben rátaláltam)

Megújult honlapunkon lényegre törően megtalálod ezeket a blogspot-os recepteket, tudás anyagokat, elkészítési módokat. Ha szívesebben olvasod a személyes körítés nélküli cikkeket, kattints a Sütikert szakértői blogjára. Ezt az eredeti dobos tortáról szóló bejegyzést is megtalálod!


Egy bökkenője van, hogy 99%-os kakaómasszát és kakaóvajat nehéz beszerezni, ez utóbbit a  Csokoládé múzeum üzletében vettem még karácsonykor, de gyógyszertárakban is lehet venni kimérve. És kakaómassza, hát azt nem kaptam, de 80%-os étcsokit vettem szintén a múzeumban, azt használtam.
Nekem ez a krém nagyon ízlett, én ha dobost sütök a jövőben nem adom alább ennél a krémnél az tuti.

Kicsit utána olvastam én is a történetnek. Dobos C. József híres pesti cukrászmester volt ennek a Hungarikumnak a megalkotója a XIX. században. Akkoriban újként hatott, mind a forma mind az ízvilág, hiszen addig az emeletes, felcicomázott édességek voltak jellemzőek. Illetve akkoriban még nemigen használtak vajkrémet, leginkább főzött krémekkel, tejszínhabbal készültek a torták. Mind a csokoládés vajkrém, mind a tészta masszája Dobos találmánya volt. A hagyomány szerint az édes vajkrémre a vajat köpülő fiú tévedése vezette rá, aki  helyett cukrot tett a köpülő edénybe. A cukrászmester az „elrontott” vajból alkotta meg híres művét. A receptet féltve őrizte visszavonulásáig , amikor is átadta az eredeti receptet a Fővárosi Cukrász és Mézeskalácsos Ipartestületnek, azzal a feltétellel, hogy bármelyik ipartestületi tag azt szabadon felhasználhatja. 
Ma már nagy örömünkre nekünk is van hozzá szerencsénk.

Íme a híres recept:

"1 db. 22 cm átmérőjű tortához kell 6 db piskótalap. Receptje: 6 tojássárgáját jól kikeverünk 3 lat (5 dkg) porcukorral, 6 db tojásfehérjét felverünk habnak, jó keményre, 3 lat (5 dkg) porcukorral, utána összekeverjük a kikevert sárgáját, 6 lat (10 dkg) liszttel és 2 lat (3 és fél dkg) olvasztott vajjal. Egy tortához szükséges krém összeállítása: 4 db egész tojás, 12 lat porcukor (20 dkg) 14 lat (23 és fél dkg) teavaj, 2 lat szilárd kakaómassza (3 és fél dkg), 1 lat vanílliás cukor (1,7 dkg) 2 lat kakaóvaj (3 és fél dkg), 1 tábla csokoládé (20 dkg). A fenti 4 tojást, 12 lat porcukrot gázon felverünk és ha meleg, addig keverjük a gázról levéve, amíg ki nem hűl. 14 lat vajat jól kikeverünk, 1 lat vanílliás cukrot teszünk bele, 2 lat olvasztott kakaóval és 2 lat olvasztott kakaóvajjal összekeverjük, a 12 lat felmelegített puha állapotában levő táblacsokoládét is. Ezután a hideg tojásos masszával összeöntjük és jó átkeverés után 5 lapot összetöltünk, a hatodikat áthúzzuk dobos cukorral és 20 részre vágjuk."

Feldolgozhatóbb formában ajánlom Farkas Vilmos videós blogját, én is vele sütöttem.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése